Gönderen Konu: Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs  (Okunma sayısı 10941 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı gokhans

  • Üye
  • *****
  • İleti: 542
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: Bursa
Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs
« : 24 Kasım, 2014, 20:29:20 »
Merhaba herkese,
Elimden geldiğince açıklamaya çalışacağım ve yine belki uzun ve sıkıcı bir yazı olacak ama birçoğumuzun yaşadığı sorunlar ve nedenini bulamayışımız sebebiyle elimizdeki ekipmanın yetersiz olduğu düşüncesine kapılmamıza sebep olan o renkler meselesine çeşitli yerli yabancı kaynaklardan kesitler alarak çözüm bulmaya çalıştım. Önce günün anlamına binaen beni sürekli merak etmeye öğrenmeye ve daha önemlisi bildiklerime nazaran bilmediklerimin çokluğunu fark etmemi sağlayan, varoluşumuzun temelinin öğrenmek-gelişmek ve bunu sanat ve bilim aracılığı ile yeni nesillere aktarmak olduğu fikrini aşılayan  öğretmenlerime teşekkür ederek başlayalım;

Fotoğraf işleme programı, ekran, baskı renk uyum sorunları ve çözümler:
   Fotoğrafta  rengin önemi hepimizin malumu hatta sensör itibarı ile orjinali renkli olduğu için bu S/B’a dönüşümlerde de geçerli, fakat çektiğimiz fotoğrafların değişik monitörlerde, fotoğraf işleme programlarında ve baskıda farklı tonlarda göründüğünü fark etmişizdir. (Fark etmeyenler ya şanslı ya da umursamazdır :) )
       Çeşitli marka ve model monitörlerin ve DSLR makinaların LCD’lerinin gösterdiği renk genişlikleri (renk gamutu) farklıdır. Dijital fotoğrafların en büyük sorunu çeşitli ve tutarsız ekranların bu uyumsuzluk veya standartsızlıktan doğan renk sapmalarıdır, bunun sonucunda resimlerdeki renk ve detayları doğru olarak göremiyoruz. Bunun için gerekli , doğru şekilde ayarlanmış bir monitörün kalibrasyonunu kendimiz yapabildiğimiz gibi,  fotoğrafçılığı profesyonel olarak yapanlar  içinde çeşitli renk kalibrasyon cihazları mevcut.

Renk değişimindeki unsurları sıralarsak:
1-     Görünen renk
2-     Fotoğraf makinasının çektiği renk
3-     Makine sensörünün algıladığı renk
4-     Elimizdeki fotoğraf makinasının ekranında görülen renk
5-     PC ekranında gördüğümüz renk
6-     Diğer Telefon, Notebook, Tablet gibi cihazların ekranlarında gördüğümüz renkler
7-     PhotoShop ile düzenlenen renk.
8-     Baskı makinekerinde uygulanan renk

Çektiğimiz fotoğrafların rengi ile bizim gördüğümüz renkler arasında ton farkları vardır. Bunu etkileyen en önemli başlıca nedenler:
1-     Makinamızın beyaz dengesi ayarı – White Balance (Çok önemli)
2-     Makinanın sensör kalitesi (az önemli)
3-     Fotoğraf makinası işlemci kalitesi (az önemli)
4-     Fotoğraf makinasının düşük ışıktaki ISO performansı
5-     Kullanılan Lensin kalitesi
6-     Pozisyona göre kullanılan Lens filtreleri
7-     Ekran kalibrasyonu

Tüm bu bilgiler ışığında sırasıyla yapılması gerekenler şöyle;
     1-Beyaz dengesi ayarı (White Balance); Fotoğraftaki doğru olan renkleri sensör‘e yansıtabilmek için, özel olarak olarak üretilmiş renk kartları ile yapılan ayarlar ile çekilen fotoğrafların renk sıcaklığının doğru renkte olmasını sağlamak için gri kart uygulaması yapılması önerilir.
Gri kart Fotoğraf makinelerinin beyaz ayarını yapmak için kullanılan ve üzerine düşen ışığın miktarının %18’ini geriye yansıtan kart’a verilen isimdir. Gri Kart ‘ın neden Işığın %18’ini yansıtığı sorusu ise, beyaz tenli bir insan yüzüne veya beyaz bir objeye düşen ışığın, bu oranda geriye yansıdığıdır. Gri kart ayarı çekim yapacağımız ortamdaki ışık değerlerini ölçmek ve bütün renkleri gerçeğine yakın, aslına mümkün olduğunca uygun tonlarda oluşması için kullanılır. Kullanımı, çekim yapacağımız ortamda önce gri kart ile bir çekim yapıp sonra PS, LR vb programlarda RAW dosyaları işlerken beyaz ayarı kısmındaki damlalık şeklindeki imleci bu gri veya beyaz olduğunu bildiğimiz noktalara tıkladığımızda doğru beyaz ayarını bulmuş ve makinamızın ve lensimizin kapasitesi doğrultusunda en doğru renk tonlarını yakalamış oluruz. Unutmamak lazım ki beyaz dengesi öyle ezbere gün ışığı 5500K’dir diye ayarlanamaz, her lensin, iso değerinin, her güneş açısının beyaz dengesine etkisi vardır. Beyaz dengesi bu konuda atılacak ilk adımdır.

     2- Ekran ( Monitör ) Kalibrasyonu :
 Şayet Dijital baskı,Reklam Filmi çekimi gibi işler yapıyorsak çektiğimiz görsellerin  çıktısı veya baskıda oluşan renklerle monitör ‘de gördüğümüz renklerin aynı standartta olması için öncelikle monitör ‘ün ekran Kalibrasyon işlemini yapmamız şart ve bunun da üç yolu var;
 
a-   Birçok firmanın ürettiği kalibrasyon cihazları ile ,  http://spyder.datacolor.com/display-calibration/  bu yöntem pahalı olmasına rağmen monitörün kalitesi ölçüsünde en doğru yöntemdir. Cihaz bilgisayara bağlanır ve monitör üzerine monte edildiğinde geri kalan işlemleri ve gerekli düzenlemeleri monitörden aldığı bilgilerle kendisi yapar.
b-   Bazı test yazılımları ve chartların yardımıyla gözle yapılan  http://www.lagom.nl/lcd-test/
c-   Monitörün kendi yaptığı otomatik. (bahsetmeye değer birşey değildir).
 
   Öncelikle kalibrasyonu ekranların teknik özellikleri sebebiyle her geçen saat değişeceğinden en seyrek 3 ayda bir yapılması gerekmektedir. Kalibrasyon yapmadan önce dikkat edilmesi gerekenler ise şöyle;
     Monitörün bulunduğu çalışma ortamının aydınlatması gün içinde değişirse, bu direkt olarak monitörde görülen renklerinde değişmesini etkileyecektir, onun için ortam ışığının problem yaratmaması için sabit kalmasına dikkat etmeliyiz. İdeal olanı parlaklığı kararlı olan suni aydınlatma şeklidir. Bir diğer önemli konu monitörde açık olan çalışmamıza, zemindeki renklerin karışmaması için, monitör zemininin -background natürel Gri olarak ayarlanması.
Forum ortalamalarında bu işlem için cihaz satın alacak olduğunu düşünmediğimden manuel olan için ön hazırlığı anlatayım gerisi linkte mevcut
Önce monitörünüzün ayarlarını, ekran kartı arayüzünden  default (varsayılan) (fabrika ayarları)’a getirin ve kalibrasyona 30 dakikadır çalışan ekranda genelde kullandığınız sabit loş ışıkta başlayın ve ekran koruyucusu olarak koyu gri düz bir renk ayarlayın. Bu işlemin ne kadar kolay olacağı, monitörünüzün kalitesine bağlıdır. Ayarda istediğiniz %100 doğruluğa ulaşmanız mümkün olmayabilir  bu durumda hangi  tavizi vereceğinizi tercih etmelisiniz.
isteyenler http://www.lagom.nl/lcd-test/ siteden test online veya indirilerek  adım adım uygulayarak yapabilir.


     3-Renk yönetimi, ICC renk profilleri ve tüm cihazların aynı dilden konuşmasını sağlamak;

      Evet kalibrasyonları yaptık kabul ederek, sırayı fotoğraf işleme yazılımı, ekran ve baskı makinaları arasındaki uyumu sağlayan kabaca aynı dilde konuşmalarını sağlayan uluslararası renk profilleri ve ayarlanmaları hakkında bilgi vermeye çalışacağım. Artık burada artık spesifik olarak, photoshop’tan(kısaca PS diycez artık) ve adobe ürünlerinden bahsetmekten zorundayım. Yıllardır Corel’in paint shop pro (PSP) yazılımın kullanmama ve arayüz dahil birçok konuda sevmeme rağmen işte tam bu konuda yani renk profili indirme-yükleme- atama konusunda biçare kalarak, sektör standardı olan PS’le çalışmaya devam ediyorum :( ...

Sektörümüzde kullanılan dijital fotoğraf makinesi, film, tarayıcı, monitör, muhtelif yazıcılar, prova üniteleri, baskı makineleri vs., tüm cihazlar farklı teknoloji ve farklı yöntemlerle renkleri tanımlamakta, farklı boyalar kullanarak baskı üretimi gerçekleştirmektedir. Profiller, dokümanlarda kullanılan resim, çizim, yazı vs., tüm grafik objerde kullanılan renk kodlarını tercüme ederek bütün cihaz ve makineler arasında doğru geçişi sağlayan üç boyutlu standart renk haritalarıdır. Profili olmayan profil atanmamış (gömülmemiş) resimler renk bağlamında hiç bir anlam ifade etmez ve bir cihazdan diğerine geçişte resimlerdeki renk tonları standart dışı farklı kodlarla aktarılacağı için, renk uyuşmazlık problemleri ortaya çıkar. Bunlar için sırayla yapılması gerekenler şöyle;
     Renk profili yükleme
Renk profilleri çoğunlukla sisteminize bir aygıt eklendiğinde yüklenir. Bu profillerin doğruluğu (çoğunlukla genel profiller veya hazır profiller olarak adlandırılır) üreticiden üreticiye farklılık gösterir. Ayrıca servis sağlayıcınızdan (ve baskı yaptıracağınız ofsetten) aygıt profilleri elde edebilir, profilleri Web'den yükleyebilir veya profesyonel profil oluşturma ekipmanı kullanarak özel profiller oluşturabilirsiniz.
Windows işletim sisteminde, profili sağ tıklatıp Profil Yükle'yi seçin. Diğer bir yöntem olarak profilleri WINDOWS\system32\spool\drivers\color klasörüne kopyalayın.
Mac OS'de, profilleri /Library/ColorSync/Profiles klasörüne veya /Users/[kullanıcıadı]/Library/ColorSync/Profiles klasörüne kopyalayın.
Renk profillerini yükledikten sonra Adobe uygulamalarını yeniden başlattığınızdan emin olun.

Renk profili gömme
Illustrator, InDesign veya Photoshop programlarında oluşturduğunuz bir belgeye renk profili gömmek için, belgeyi ICC profillerini destekleyen bir biçimde kaydetmeniz veya dışa aktarmanız (export) gerekir. Belgeyi aşağıdaki dosya formatlarından birinde kaydedin veya dışa aktarın: Adobe PDF, PSD (Photoshop), AI (Illustrator), INDD (InDesign), JPEG, Photoshop EPS, Büyük Belge Formatı veya TIFF. ICC profillerini gömmek için bir seçenek belirleyin. Bu seçeneğin tam adı ve konumu uygulamaya göre değişir.
Renk profili atama veya kaldırma (Illustrator, Photoshop)
Düzen > Profil Ata'yı seçin.
Bir seçenek belirleyip Tamam'ı tıklatın:
Bu Belgede Renk Yönetimi Uygulama Varolan profili belgeden kaldırır. Bu seçeneği yalnızca belgede renk yönetimi olmamasını istediğinizden eminseniz seçin. Belgeden profili kaldırdıktan sonra, renklerin görünümü uygulamanın çalışma alanı profilleri tarafından belirlenir.
Çalışma [renk modeli: çalışma alanı] Çalışma alanı profilini belgeye atar.
Profil Farklı bir profil seçmenizi sağlar. Uygulama, renkleri profil uzayına dönüştürmeden yeni profili belgeye atar. Bu, monitörünüzde görüntülenen renklerin görünümünü önemli ölçüde değiştirebilir.

Renk profili atama veya kaldırma (InDesign)
Düzen > Profil Ata'yı seçin.
RGB Profili ve CMYK Profili için aşağıdakilerden birini seçin:
At (Geçerli Çalışma Alanını Kullan) Varolan profili belgeden kaldırır. Bu seçeneği yalnızca belgede renk yönetimi olmamasını istediğinizden eminseniz seçin. Bir belgeden profili kaldırdıktan sonra, renklerin görünümü uygulamanın çalışma alanı profilleriyle belirlenir ve artık belgeye bir profil gömemezsiniz.
Geçerli Çalışma Alanı'nı Ata [çalışma alanı] Çalışma alanı profilini belgeye atar.
Profil Ata Farklı bir profil seçmenizi sağlar. Uygulama, renkleri profil uzayına dönüştürmeden yeni profili belgeye atar. Bu, monitörünüzde görüntülenen renklerin görünümünü önemli ölçüde değiştirebilir.
Belgenizdeki her grafik türü için bir görüntü oluşturma hedefi seçin. Her grafik türü için dört standart hedeften birini seçebilir veya Renk Ayarları iletişim kutusunda belirtilmiş olan görüntü oluşturma hedefini kullanan Renk Ayarları Hedefini Kullan seçeneğini belirleyebilirsiniz. Görüntü oluşturma hedefleri hakkında daha fazla bilgi için Yardım'da arama yapın.
Grafik türleri şunları içerir:
Düz Renk Hedefi InDesign doğal nesnelerindeki tüm vektör resimler (düz renk alanları) için görüntü oluşturma hedefini ayarlar.
Varsayılan Görüntü Hedefi InDesign uygulamasında bulunan bitmap görüntüler için varsayılan görüntü oluşturma hedefini ayarlar. Tek tek görüntü esasına göre bu ayarı geçersiz kılmaya devam edebilirsiniz.
Karıştırma Sonrası Hedefi Sayfadaki saydamlık etkileşimlerinden kaynaklanan renkler için görüntü oluşturma hedefini prova veya son renk uzayına ayarlar. Belgenizde saydam nesneler varsa, bu seçeneği kullanın.
Belgedeki yeni profil atama etkilerini önizlemek için Önizleme'yi seçin ve Tamam'ı tıklatın.

    To be cont.... :)

Niyet iyi akibet iyi

Var işte bişeyler

Çevrimdışı gokhans

  • Üye
  • *****
  • İleti: 542
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: Bursa
Ynt: Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs
« Yanıtla #1 : 24 Kasım, 2014, 20:30:25 »
Part 2 ......
Bu kısım profesyonel katalog, albüm vs baskı yaptıracaklar için ayrıntılı işlemler sırasıdır :)

  4-Baskı için provalar ve yapılması gerekenler
Bu kısım özellikle katalog, albüm vs hassas baskı yaptıracaklar için geniş bir anlatımdır.

Yıllardır sektörün en büyük baş ağrısı olan renk uyuşmazlığı problemi, büyük ölçüde profillerin eksik yada yanlış kullanılmasından kaynaklanmaktadır.

Adobe Photoshop RGB > CMYK renk dönüşümleri ile ekran provasını (Soft-proof) doğru renk tonlarında gerçekleştirebilmesi için resimlere atanmış/gömülmüş profilleri (Embedded Profiles) kullanmaktadır. Renkli resimlerle çalışırken, tüm resimlere renk profili ile baskı/çıkış profillerinin mutlaka atanmış/gömülmüş olması gerekir.
Basılı medya çıkışları için gerekli renk profili tercihi yapılmadan, renk ayarlarında gerekli düzenlemeler gerçekleştirilmeden RGB resimler doğrudan Image > Mode > CMYK Color seçilerek CMYK renk düzenine dönüştürülmez, dönüştürülmemelidir. Aksi takdirde, resimlere gömülen renk ve baskı profili tercihleri gelişigüzel seçilmiş olur ve baskı neticeleri hiçbir zaman istenilen doğru renk tonlarında gerçekleşmez.RGB > CMYK renk dönüşümlerinde, baskı üretiminde kullanılacak kağıt cinsi (Parlak Kuşe, Mat Kuşe, l.Hamur, 3.Hamurgazete kağıdı), baskı teknolojisi (web ofset, tabaka ofset) ve baskı sistemi (Avrupa, Amerika, Japonya) en önemli unsurlardır. Bu bağlamda RGB resimleri CMYK renk düzenine dönüştürmeden önce fotoğraflara doğru baskı profilinin atanması şarttır.
Adobe uygulama programlarında (InDesign, Illustrator, Acrobat PDF) kullanılacak RGB resimleri Photoshop'ta açma­dan önce, Adobe Bridge programında uygun medya profili seçilerek Senkronize Renk  Yönetiminin kurgulanması en sağ­lıklı yöntemdir ve Adobe programları arasında ortaya çıkacak renk tonu farklılıkları da tümüyle ortadan kaldırılmış olacaktır. (PhotoshopMagazin, Eylül 2007 sayısı, Photoshop Renk Ayarları ve InDesign, Illustrator, Acrobat PDF  Senkronize Renk Yönetimi)

PROFİL EKSİKLİĞİ ve UYUŞMAZLIĞI
Photoshop'ta çalıştığınız renk düzeni ve renk ayarları önce­den nasıl  seçilmiş olursa olsun, birçok fotoğraf çalışmakta olduğunuz renk  ayarları ile uyuşmayabilir veya daha önceden resime farklı bir renk  yada baskı/çıkış profili atanmış olabilir. Resimlere herhangi bir profil  atanmamış yada yanlış bir profil gömülmüş ise, fotoğraflar Photoshop programında açılırken ekranda sorgu kutuları görüntülenir.
'RGB' Profiller:
O 'Missing Profiles' (Eksik/Kayıp Profiller): RGB resimleri açarken 'Missing Profiles' (Eksik/Kayıp Profiller) penceresi ekrana çıktığı takdirde 'Assign Profile' seçilerek,
 Basılı Medya kullanımı için: Adobe RGB (1988)
Görsel Medya kullanımı için: sRGB-IEC 61966-2.1
16 bit/32 bit ve RAW resimler için: ProPhoto RGB TV / Film kullanımı için: NTSC, PAL/SECAM profillerinden birinin atanması gerekir.
Ayrıca and then convert document to working RGB kutusu da işaretlenmelidir.
 'Embedded Profile Mismatch' (Gömülü Profil Uyuşmazlığı): Bazı RGB resimlerde ise 'Embedded Profile Mismatch' (Gömülü Profil Uyuşmazlığı) penceresi ekranda çıkabilir. Bu durumda ise yapılması gereken 2 seçenek bulunmaktadır.
1-) Şayet fotoğraf dış kaynaklı (yurtdışı) ise ve müşteri mutlaka fotoğrafa gömülmüş olan profilin kullanılmasını istiyorsa;
'Use the embedded profile (instead of the working space)' seçilmelidir. Bu durumda (şayet monitörünüz standart şekilde kalibre edilmiş ise) fotoğraftaki renkleri, gönderen kişiyle aynı tonlarda ekranda görür ve medyaya aynı renk tonlarında göndermiş olursunuz.
2-) Fotoğrafa daha önce gömülmüş olan renk profilini devre dışı bırakarak, kendi kullandığınız renk düzenine dönüştürmek istiyorsanız;
Convert document's colors to working space' işaretlenmelidir. Bu durumda ise, fotoğrafa daha önce atanmış olan profiller devre dışı kalır ve sizin kullanmakta olduğunuz renk profili resime gömülerek profildeki renk ayarlarına göre ekranda görüntülenen renk tonları değişime uğrar.
'CMYK' Profiller:
'Missing Profiles' (Eksik/Kayıp Profiller): CMYK resimleri açarken 'Missing Profiles' (Eksik/Kayıp Profiller) penceresi ekrana çıkabilir. Bu durumda 'Assign Profile' seçerek,   baskı teknolojisi ile kağıt ve boya cinslerine göre bir profil seçilmesi gerekir. Ayrıca 'and then convert document to working CMYK' kutusunu da işaretlemeniz şarttır.
'Embedded Profile Mismatch' (Gömülü Profil Uyuşmazlığı): Bazı CMYK resimlerde ise 'Embedded Profile Mismatch' (Gömülü Profil Uyuşmazlığı) penceresi ekrana çıkabilir. Bu durumda ise yapılması gereken 2 seçenek bulunmaktadır.
1-) Şayet fotoğraf dış kaynaklı (yurtdışı) ise ve müşteri mutlaka fotoğrafa gömülmüş olan profilin kullanılmasını istiyorsa;
'Use the embedded profile (instead of the working space)' seçilmelidir. Bu durumda (şayet monitörünüz standart şekilde kalibre edilmiş ise) fotoğraftaki CMYK renkleri, gönderen kişiyle aynı tonlarda ekranda görür ve basılı medyaya aynı renk tonlarında göndermiş olursunuz.
2-) Fotoğrafa daha önce gömülmüş olan renk profilini devre dışı bırakarak, kendi kullandığınız renk düzenine dönüştürmek istiyorsanız;
'Convert document's colors to working space' işaretlenmelidir. Bu durumda ise, fotoğrafa daha önce atanmış olan CMYK baskı profilleri devre dışı kalır ve sizin kullanmakta olduğunuz baskı profili resime gömülerek profildeki renk ayarlarına göre ekranda görüntülenen CMYK renk tonları değişime uğrar.

RESİMLERE FARKLI PROFİLLER ATAMAK
Adobe Photoshop programı, RGB fotoğrafları baskı amaçlı CMYK renk düzenine dönüştürürken, 'Color Settings' (Renk Ayarları) penceresindeki mevcut profil ve renk ayarlarını temel alarak işlemi gerçekleştirir.
Farklı baskı modeli, kağıt ve  boya çeşitlerine göre, farklı  medyalarda kullanılacak aynı fotoğraflara, yeniden profil atayarak tekrar kaydetmeniz gerekir. Resimlerin mevcut profillerini değişti­rerek aynı fotoğrafa yeniden farklı profil atamak için; 'Edit > Convert to Profile' seçtikten sonra ekranda görüntülenen pencerede aşağıdaki işlemleri yapın:
Source Space (Kaynak Renk Düzeni)
Destination Space (Hedef Renk Düzeni)
Profile: Listeden gerekli profili seçin. Conversion Options (Dönüşüm Seçenekleri)
Conversion Options (Dönüşüm Seçenekleri)
Engine: Adobe (ACE)
Intent: Relative Colorimetric veya Perceptual Use Black Point Compensation: İşaretli olacak Use Dither: İşaretli olacak 'OK' basarak işlemi tamamlayın.

RESİMLERİN PROFİLLİ KAYDEDİLMESİ
Fotoğraflarınızı mutlaka renk profili atayarak kaydetmeniz gerekir. Aksi takdirde prova çıkış veya film/CTP pozlama yada baskı üretimi aşamasında arzu edilmeyen farklı profiller kulla¬nılarak resimlerin istenmeyen renk profilleriyle hatalı çıkmasına neden olabilirsiniz.
Resimler hangi formatta olursa olsun, renk profilleri atanmış/gömülü olarak kaydetmek için 'Save/Save As' penceresinde
'Embed Color Profile:' kutusu işaretli olmalıdır.

EKRAN PROVASINI GÖRÜNTÜLEMEK
Çalışmakta olduğunuz baskı profiline göre yada farklı medya ortamları için fotoğraflardaki renk tonlarının kullanılacak kağıt ve boya cinsine göre gerçek baskıda nasıl elde edileceğinin ekran provasını (Soft-Proof) Photoshop'ta görüntüleyebilirsiniz.
Mükemmel bir ekran provası görüntüsü sağlamak için öncelikle monitörünüzün (kalitesine göre) en az haftada bir, en çok ayda bir kez kalibre edilmesi ve Adobe Photoshop'ta ekran provası ayarlarının doğru yapılması gerekir. Bu bağlamda ekran provası için kullanılacak monitör seçimi de Photoshop'ta yapılması gereken ayarlar kadar önemlidir. Ayrıca prova için kullanılacak ekranların oda içinde yerleşimi ile diğer teknik özelliklere de gerekli özenin gösterilmesi şarttır.
Çalışmakta olduğunuz baskı profiline göre ekran provasını görüntülemek ve gerekli ayarları yapmak için Photoshop menü çubuğunda 'View > Proof Setup > Custom' seçin.
Proof Conditions:
'Device to Simulate': Ekran Provası için kullanılan (simüle edilen) profili seçin.
'Preserve CMYK Numbers': Genelde boş bırakılması daha sağlıklı netice verir. 'Rendering Intent': Relative Colorimetric (Amerika ve Avrupa standardı) seçilmelidir. 'Black Point Compensation': İşaretli olması gerekir. Display Options (Qn-Screen):

Bu bölümdeki seçenekler sadece ekran görüntüsü içindir ve görsel kontrol amaçlı olarak kullanılır.Resimlerdeki CMYK % nokta değerlerinde yada renk tonlarında herhangi bir değişikliğe yol açmaz, dokümana zarar vermez.
Simulate Paper Color: Kullanılan profilin kağıt rengini sayfa­nın zeminine döşeyerek, gerçek baskı üretiminde elde edilecek renk tonlarının kağıt üstünde nasıl görüneceğini simüle eder. Bilhassa 3.Hamur gazete kağıdına basılacak resimler için büyük önem taşıyan 'Simulate Paper Color' seçeneği işaretlen­diği takdirde, resimdeki CMYK renkler 3.Hamur kağıdının öz rengiyle birleşerek ton değişikliklerini ekrana yansıtmış olur. Bu işlem sayesinde gazete baskılarında kullanılacak resimleri­nizin baskı üretiminde nasıl çıkacağını önceden görerek, gerek­li renk düzeltmelerini daha gerçekçi yapabilirsiniz. Bu seçeneği diğer kağıt çeşitlerinde de kullanarak renkleri çok daha doğru ve gerçek baskıya uygun tonlarda düzeltebilirsiniz.
Simulate Black Ink: Bu seçenek işaretlendiği tak­dirde, resimdeki siyah alanların, seçilen profilin kağıt cinsine göre, baskı üretiminde nasıl görüneceğini simüle eder. Bilhassa l.Hamur ile 3.Hamur gazete kağıdına basılacak resimler için büyük önem taşıyan 'Simulate Black Ink' seçeneği işaretlendiği takdirde, resimdeki siyahlar (ve koyu alanlar) kağıdının toplam boya taşıma özelliğine göre ton değişikliğini ekrana yansıtmış olur.
Bu işlem sayesinde bilhassa gazete baskılarında kullanılacak resimlerinizdeki siyah ve koyu alanların baskı üretiminde nasıl çıkacağını önceden görerek, gerekli düzeltmeleri daha gerçekçi yapabilirsiniz. Bu seçeneği diğer kağıt çeşitlerinde de kullana­rak siyah ve koyu alanları çok daha doğru ve gerçek baskıya uygun tonlarda düzeltebilirsiniz.
'Customize Proof Condition' penceresinde gerekli ayarları yaptıktan sonra 'OK' bastığınız takdirde, Photoshop seçilmiş olan profil ve düzenlemelere göre fotoğrafın 'SoftProof' ekran provasını otomatik görüntüleyecektir.
Ekran provasını görüntülemek yada devreden çıkartmak için; 'View > Proof Colors' seçin.

EKRAN PROVASI AYARLARININ KAYDEDİLMESİ
Photoshop'ta açmış olduğunuz resimlerin farklı medya, baskı teknolojisi, boya ve kağıt çeşitlerine göre gerçek baskıda nasıl çıkacağını görüntülemek için Ekran Provası ayarlarını istediği­niz gibi değiştirebilir, hafızaya kaydedebilir, gerekli renk rötuş­larını gerçekleştirerek aynı resmin farklı medyalar için değişik versiyonlarını önceden hazırlayabilirsiniz.
 'View > Proof Setup > Custom' seçerek, 'Customize Proof Condition' penceresinde gerekli ekran provası ayarlarınızı yap­tıktan sonra 'Save' tuşunu tıklayın.
Hazırlamış olduğunuz ekran provası için açıklamalı bir isim girerek dosyayı masaüstüne kaydedin. Aynı şekilde farklı medya ortamları için kağıt/boya çeşitlerine göre yeni düzenle­meler yapın ve açıklamalı başlıklar girerek diğer ekran provası dosyalarını da masaüstüne kaydedin
Masaüstüne kaydettiğiniz ekran provası dosyalarını seçerek, 'Library > Application Support > Adobe > Color > Proofing' klasörü içine sürükleyip yerleştirin.
Photoshop programını kapatıp yeniden açtıktan sonra, farklı medya ortamları için, kağıt/boya çeşitlerine göre hazırlamış olduğunuz ekran provası dosyaları 'View > Proof Setup' pen­ceresinde listelenmiş olur. İstediğiniz zaman gerekli ekran provası dosyasını listeden doğrudan seçerek resimlerin gerçek baskıda nasıl çıkacağını ekranda görüntülemiş olursunuz.

'GAMUT WARNING' RENK GENİŞLİĞİ UYARISI
Photoshop programında kullanılacak kağıt ve boya çeşidine göre baskı üretiminde elde edilmesi mümkün olmayan renk tonlarını 'Gamut Warning' Renk Genişliği Uyarısı fonksiyonu ile ekranda görüntüleyebilirsiniz. Resimlere atanmış olan pro­fil ve düzenlenmiş renk ayarlarına göre çalışan bu fonksiyon yardımıyla daha gerçekçi renk rötuşları yapabilir, farklı medya­larda kullanılacak fotoğrafların renk düzeltmelerini en doğru şekilde gerçekleştirebilirsiniz.  Farklı medya seçeneklerine göre renk profilinizi seçin ve gerekli ayarlarınızı yaptıktan sonra 'View > Gamut Warning' işaretleyin. Fotoğrafa atanmış profile göre elde edilmesi mümkün olmayan ve renk genişli­ği (Gamut) dışında kalan riskli renk tonları 'Magenta' renge boyanmış olarak ekranda görüntülenmiş olacaktır. Bu uyarıyı dikkate alarak resimdeki riskli renk tonlarını düzeltmeniz gerekecektir. Normal görüntüye dönmek için tekrar 'View > Gamut Warning' seçerek işareti kaldırın. Renk Genişliği Uyarısı fonksiyonunda kullanılan uyarı ren­gini (Magenta) değiştirmek için; 'Preferences > Transparency & Gamut' seçin ve pencerenin alt bölümdeki 'Gamut Warning' renk kutusunu tıklayarak ekrana gelecek 'Color Picker' pence­resinde istediğiniz uyarı rengini yeniden belirleyin.
Renk Genişliği dışında kalan alanlar komple uyarı rengine boyandığı için, bu bölgelerdeki resim detaylarının görüntülen­mesi mümkün olmamaktadır. Boyalı alanların altında kalan bölgelerde resim detaylarını görebilmek için, 'Transparency & Gamut' penceresindeki 'Gamut Warning' bölümünde ‘%' olarak düzenlenmiş olan 'Transparency' saydamlık değerini azaltmanız gerekir.

'OUT of GAMUT' GAMUT DIŞI RENK UYARILARI
Fotoğraflara atanmış profillere göre basılması mümkün olmayan renk tonlarının ekranda görüntülenmesini sağlayan 'Gamut Warning' Renk Genişliği Uyarısı fonksiyonu haricinde, farklı medyalar için RGB veya CMYK 'Gamut' dışı renk seçim­lerinde de Photoshop kullanıcıları program tarafından renk ve bilgi pencerelerinde ünlem ve kutu ikaz işaretleri ile uyarılmaktadır. Renk paletlerinde seçmiş olduğunuz renk, çalışmakta oldu­ğunuz RGB yada CMYK profilin renk gamutu (renk genişliği) dışında kaldığı takdirde, 'Color Picker' renk seçimi pence­resinin sağ üst bölümünde ünlem  ve kutu  ikaz simgeleri (Out of Gamut) ortaya çıkar. Seçili renk görsel medya yada baskı üretiminde risk taşıyacağı için bu uyarıların mutlaka dikkate alınması ve medya ortamına uygun renk tonlarının seçilerek ekranda doğru görüntülenmesi gerekmektedir.
Ünlem = Baskı üretimi için gamut dışı renk tonu
Kutu= Web ortamı için riskli renk tonu
O 'Color Picker' penceresinde renk seçimleri yaparken ünlem ve kutu  veya 9 ikaz simgeleri ile karşılaştığınız takdirde, uyarı simge­sinin kendisini yada altındaki küçük renk kutusunu tıklamanız gerekir.
Bu durumda, atanmış renk gamutu sınırları içinde ekranlarda görüntülenmesi yada basılması mümkün olan en uygun renk tonu Photoshop tarafından otomatik seçilmiş olur.
Çalışmakta olduğunuz RGB resimler sadece web ortamında kullanılacak ise, 'Color Picker' penceresinin altında yer alan 'Only Web Colors (Sadece Web Renkleri)' kutusunun işaret­lenmesi, risk taşımayan renk tonlarının seçimi için en sağlıklı uygulamadır. 'Only Web Colors kutusu işaretlendiği takdirde, web ortamı için herkes tarafından ekranlarda aynı doğrulukta algılanabilecek genel renk tonları pencerede görüntülenmiş olacaktır.
'Out ofGamut' Renk Genişliği Dışı 'Ünlem' ikaz işaretleri aynı zamanda 'Color' paletinde renk hazırlarken de karşınıza çıka­bilir. 'Ünlem' ikaz işaretini ortadan kaldırmak ve ekranda doğru renk tonunu görüntülemek için ikaz işaretini vada yanındaki renk kutucuğunu tıklamanız gerekir.Photoshop seçili profile göre doğru renk tonunu otomatik olarak seçerek ekranda görüntüleyecektir.
'Out of Gamut' Renk Genişliği Dışı ( ! )  ikaz işaretinin görüntülendiği bir diğer pencere ise, RGB ve CMYK nokta değerlerini kontrol ettiğimiz 'Info' paletidir. Fotoğraflarda renk genişliği dışında kalan bir renk tonu üzerine geldiğimiz zaman, CMYK nokta değerleri­nin sağ tarafında ( % ) ' işareti yerine ( ! ) işareti ortaya çıkar. Bu durumda ekranda görüntü­lenen renk tonunun fotoğ­rafa atanmış seçili profile göre baskı üretiminde elde edilmesi mümkün olamaya­cağı kullanıcıya ikaz edilmiş olur.
Ekran provası (Soft-Proof) bütün gelişmiş ülkelerde yıllardır uygulanan baskı öncesi en ucuz prova yöntemidir. Ancak bu yöntemin başarıya ulaşabilmesi için ekranların sürekli kalib­re edilmesi, uluslararası kalite standartlarına uygun çalışma ortamlarının düzenlenmesi, resimlere doğru profillerin atan­ması ve renk ayarlarının senkronize olarak medya, kağıt ve boya seçeneklerine uygun seçilmesi şarttır.
Ayrıca Photoshop programındaki renk tonlarıyla ilgili bütün uyarı ve ikaz işaretlerinin dikkate alınarak gerekli renk düzelt­melerinin yeniden yapılması da renk uyuşmazlık problemle­rinin büyük ölçüde ortadan kalkmasında önemli rol oynadığı unutulmamalıdır.
« Son Düzenleme: 24 Kasım, 2014, 20:33:35 Gönderen: gokhans »
Niyet iyi akibet iyi

Var işte bişeyler

Çevrimdışı rsimsek

  • Üye
  • *****
  • İleti: 391
  • Pentax aşkına !
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: İstanbul
Ynt: Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs
« Yanıtla #2 : 24 Kasım, 2014, 22:17:28 »
Gökhan bey eline koluna sağlık, arşivlik güzel bir paylaşım olmuş.
Ekipman: Pentax K-5IIs + Pentax DA 18-135mm WR + Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF]
Amatörler "ekipmanları" için, profesyoneller "para" için, ustalar ise "ışık" için endişe eder!

Çevrimdışı solidsnake89

  • Üye
  • ****
  • İleti: 283
  • King for a day, fool for a lifetime!
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: İstanbul
Ynt: Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs
« Yanıtla #3 : 25 Kasım, 2014, 00:42:24 »
Elinize emeğinize sağlık. Çok önemli bilgiler içeren bir yazı olmuş.
Fujifilm X-T1 w 18-55mm 2.8-4 , 56mm 1.2

Çevrimdışı gokhans

  • Üye
  • *****
  • İleti: 542
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: Bursa
Ynt: Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs
« Yanıtla #4 : 25 Kasım, 2014, 07:16:43 »
Faydalı olduysa ne mutlu bana
Niyet iyi akibet iyi

Var işte bişeyler

Çevrimdışı oenaj

  • Üye
  • ****
  • İleti: 167
  • Zonguldakspor
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: Zonguldak
Ynt: Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs
« Yanıtla #5 : 25 Kasım, 2014, 13:27:16 »
Elinize sağlık,,,

Yalnız ben bu renk profili atama olayını anlamadım,,,

Bu profiller tam olarak nedir ?
Hayrından umutsuzum, getirme bari şerrini,,,

Çevrimdışı gokhans

  • Üye
  • *****
  • İleti: 542
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: Bursa
Ynt: Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs
« Yanıtla #6 : 25 Kasım, 2014, 13:51:59 »
Elinize sağlık,,,

Yalnız ben bu renk profili atama olayını anlamadım,,,

Bu profiller tam olarak nedir ?
Renk profilleri, ekran, PS, baskı makinaları gibi renk için çeşitli malzemeler kullanan aletlerin birbirleriyle anlaşma lisanı olarak kabul edilebilir, yani birinden gelen bilgiyi kullanılan profile göre çeviri işlem yaparlar.   Bunlar ya bilgisayarınızda hazır yüklemiş adobe rgb, s rgb gibi profiler ya da internetten arayıp indirebileceğiniz ICC profilleri olabilir, amaç gördüğünüz işlediğimiz bastığımız fotoğrafların veya grafiklerin farkını yok etmek
Niyet iyi akibet iyi

Var işte bişeyler

Çevrimdışı oenaj

  • Üye
  • ****
  • İleti: 167
  • Zonguldakspor
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: Zonguldak
Ynt: Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs
« Yanıtla #7 : 25 Kasım, 2014, 14:01:01 »
Teşekkürler,,,

Hayrından umutsuzum, getirme bari şerrini,,,

Çevrimdışı halpaslan

  • Üye
  • *****
  • İleti: 583
  • Hevesli
    • Profili Görüntüle
    • Flickr
  • Şehir: İstanbul
Ynt: Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs
« Yanıtla #8 : 25 Kasım, 2014, 15:10:16 »
Gökhan abi döktürmüşsün gene :)

Çevrimdışı lionyigit

  • Üye
  • ****
  • İleti: 181
  • be different!
  • Şehir: İstanbul
Ynt: Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs
« Yanıtla #9 : 25 Kasım, 2014, 15:13:10 »
Teşekkürler paylaşım için.
Okuyunca Analog gövdeye dönesim geldi.
Dijital fotoğrafçılık işimizi kolaylaştırıyor güya :)
Zaten lr, ps vb. Düzenlemelerde zaman öldürüyoruz.
Bir yere kadar zevkli ama sonra zulüm oluyor. Geziye gidiyorum, çekiyorum fotoğraf sonrada düzenlemesi seneler sürüyor :)
Kalibrasyon, düzenlemede zaman kazandır sanırsam ama bazen fotoğrafa zaman bulamazken zor bir uğraş.
Dostum bu işi yapan profesyonel yokmu? Bireysel kullanıcı için?
:)
K5 & K200D
Pentax SMC-FA 31mm f/1.8 Limited - Pentax SMC-FA 77mm f/1.8 Limited - Pentax SMC-DA 18-135mm F3.5-5.6ED AL IF DC WR - Pentax SMC M 50mm f1.7
Raynox DCR-150 1.5x Macro Lens - Raynox DCR-250 2.5x Super Macro Lens
Satılık / Pentax SMC-DA 40mm f/2.8 Limited

Çevrimdışı gokhans

  • Üye
  • *****
  • İleti: 542
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: Bursa
Ynt: Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs
« Yanıtla #10 : 25 Kasım, 2014, 16:21:07 »
Teşekkürler paylaşım için.
Okuyunca Analog gövdeye dönesim geldi.
Dijital fotoğrafçılık işimizi kolaylaştırıyor güya :)
Zaten lr, ps vb. Düzenlemelerde zaman öldürüyoruz.
Bir yere kadar zevkli ama sonra zulüm oluyor. Geziye gidiyorum, çekiyorum fotoğraf sonrada düzenlemesi seneler sürüyor :)
Kalibrasyon, düzenlemede zaman kazandır sanırsam ama bazen fotoğrafa zaman bulamazken zor bir uğraş.
Dostum bu işi yapan profesyonel yokmu? Bireysel kullanıcı için?
:)
Önce ilgilenen herkes için aman ha diyim, uzuuuun yazılar gözünüzü korkutmasın , bir de bu teknik zerzevatin size esas amacımız olan fotoğraf çekmekten uzaklaştırmasını hiç istemem,  hele profesyonel baskı almayacaksanız, ekran kalibrasyonu ve bir kere ayarladığımız renk profili yeterli.

İstanbul'da her işi başkası için yapan olduğu gibi Kalibrasyon da yapan vardır illa ama yer yurt bilmiyorum
Gözle yapılan kalibrasyon yarım saat sürmez bence ayrıca hiç olmamasindan iyidir.
« Son Düzenleme: 25 Kasım, 2014, 17:00:23 Gönderen: gokhans »
Niyet iyi akibet iyi

Var işte bişeyler

Çevrimdışı gokhans

  • Üye
  • *****
  • İleti: 542
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: Bursa
Ynt: Renk, ekran kalibrasyonu, WB, profiller vs
« Yanıtla #11 : 27 Kasım, 2014, 15:23:41 »
Arkadaşlar şöyle orta yollu hem de indirime bir kalibrasyon cihazı var. 3-5-10 kaç kişi olursa alsak da, sırayla herkes kullansa , falan diye çok mu ütopik düşünüyorum.

 http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spyder4express/
Niyet iyi akibet iyi

Var işte bişeyler

 

k-5 lcd ekran toz sorunu

Başlatan Ferhat0316

Yanıt: 8
Gösterim: 5746
Son İleti 05 Temmuz, 2012, 23:32:06
Gönderen: Ferhat0316
k-x ekran yok

Başlatan Lthec

Yanıt: 2
Gösterim: 1477
Son İleti 20 Mayıs, 2023, 20:09:17
Gönderen: Lthec
RAW fotoğraf ve LR&CS de renk-kontrast sorunu

Başlatan lionyigit

Yanıt: 14
Gösterim: 8690
Son İleti 23 Nisan, 2014, 20:46:43
Gönderen: lionyigit
Renk Sapması Yardım !

Başlatan JoRDaN

Yanıt: 12
Gösterim: 5009
Son İleti 06 Mart, 2012, 19:01:52
Gönderen: Baha
Raw fotoğraflarımda renk sorunu

Başlatan MC145

Yanıt: 2
Gösterim: 2588
Son İleti 20 Haziran, 2016, 19:51:53
Gönderen: MC145