Gönderen Konu: Fotoğraf Makinanızın Önemi Yok!  (Okunma sayısı 2375 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı ozbay08

  • Üye
  • ***
  • İleti: 142
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: Artvin
Fotoğraf Makinanızın Önemi Yok!
« : 30 Ocak, 2015, 19:40:48 »
internette güzel bir yazı buldum sizinle paylaşayım dedim.  işte o yazı.

Size fotoğraf dünyasında herkesin bildiği, ama kimsenin söylemediği bir şeyi söyleyeyim:

İyi fotoğraflar çekmenizde fotoğraf makinanızın önemi yok.

Dijital fotoğrafçılığın da etkisi ile, artık herkesin fotoğraf çekebildiği günümüzde nedense herkes aynı şeyle büyülenmiş görünüyor : Daha iyi ekipman = daha iyi fotoğraf!

150$’lık bir makina ile 5000$’lık bir makinanın farkını görmek istiyorsanız, kendiniz bakın. Piyasadan kalkmış bir Canon A620 ile nasıl fotoğrafların çekilebileceğini görün.

Bazı ekipman bağımlıları hala fotoğraf makinalarının -insanların değil- fotoğraf çektiğine inanıyorlar. Onlara ünlü fotoğrafçı Chase Jarvis’in özellikle iPhone ile çektiği portfolyoyu göstermek isterim.

Eğer gerçekten iyi fotoğraf çekebiliyorsanız tek ihtiyacınız kullan-at bir fotoğraf makinası, oyuncak bir kamera veya cep telefonu bile olabilir. İyi fotoğraflar yaratmak için, bir Leica veya Nikon D3x‘e gereksinim duymuyorsunuz.

Fotoğrafta parayı sanat öğrenimine ve eğitime harcamak, daha fazla, daha iyi, daha vb. fotoğraf makinalarına harcamaktan her zaman daha iyidir.

Fotoğraf makinalarındaki, film kalitesindeki, keskinlikteki veya çözünürlükteki ilerlemelere rağmen, neden Ansel Adams‘ın 60 yıl önce başardığını başaramıyoruz?

Düşünün, Ansel’in photoshop’u dahi yoktu! Yine de ona yaklaşmak için bütün çabalar boşa çıkıyor, Jack Dykinga gibiler epey yaklaşsa da…

Amerika’da hala, Ansel Adams’ın veya Jack Dykinga’nın yıllar önce fotoğraf çektiği noktaları GPS koordinatları ile bulup, aynı fotoğrafı çekmek için ayın pozisyonunu gösteren yıldız diyagramlarından yararlanmaya çalışan salaklar var. Orjinal fotoğrafların tıpkı-kopyalarını elde etmeye çalışıyorlar. Ancak fotoğrafları yine de ilk eserin duygusal yoğunluğundan uzak. İşte burada…

Dalga geçmiyorum. Bu meraklılar, üniversite astronomlarından faydalanarak aynı manzara koşullarının 20 yılda bir biraraya geleceğini hesaplayıp, aynı tarihte 300 kişi fotoğrafın çekildiği noktada kamp kurdular. Fotoğraflar çekildi ama hala bulutlar, gölgeler ve kar doğru yerde değildi. İşte bu, Ansel’i veya herhangi başka bir sanatçıyı eşsiz yapar. Elbette ki istediklerini elde edemediler, çünkü sanat bundan fazlasıdır.

Michalengelo Sistine Kilise‘sinin tavanını boyamak için 4 yıl neredeyse sırt üstü yaşadı. Bugün onun ne tür boya ve/veya fırça kullandığını merak edeniniz var mı?

Gerçekten iyi fotoğraflar kaynağını kopyalamaktan değil, ilhamdan alır.

Geçenlerde fotoğrafa yeni başlayan bir arkadaş bana şunu sordu : “14MP bir makina mı almalıyım, 10MP yeterli mi?”

Aklıma şu fıkra geliyor, adam bileğini kırmıştır, doktora sorar “doktor, piyano çalabilecek miyim” diye, doktor yanıt verir “kesinlikle, şüpheniz olmasın!”.  Adam güler, çünkü daha önce hiç piyano çalmamıştır.

Bir Steinway sahibi olmanız piyano çalabileceğiniz anlamına gelmediği gibi, yüksek düzey bir fotoğraf makinası da fotoğraf çekebileceğinizi garanti etmez.

Fotoğrafı makinalar çekmez, fotoğrafçılar çeker. Fotoğraf makinası sadece araçtır.

Neden herkes artık Photoshop’u gayet etkin kullanmasına rağmen, kötü çekilmiş bir fotoğraf saatlerce süren photoshop masajından sonra hala baştakinden daha kötü görünmektedir?

Belki de şundandır : Fotoğrafı yapan sanatçının gözü, yeteneği ve teknik becerileridir. Aletleri değil.

Ansel Adams’ın dediği gibi, fotoğraf makinasının en önemli komponenti makinanın 10cm arkasında durmaktadır!

Hayalgücü yoksa, düşünce yoksa, incelik yoksa fotoğraf ta yoktur. “Image” sözcüğü, “imagination”, hayalgücünün köküdür. Lens keskinliğinin, çözünürlüğün vb. konuyla ilgisi yoktur.

David LaChapelle‘in işleri yalnızca hayal gücünün ürünüdür, makinasının değil. Zor kısım mizanseni kurmaktır, fotoğraf makinasının ayarları ikinci gelir.  Mizansen bir defa kurulduğunda, herhangi bir makina konunun fotoğrafını çekebilir.

Joe Holmes’in 13″x19″ boyutundaki, Amerikan Doğal Tarih Müzesi‘ndeki çalışmaları, Jen Bekman Gallery‘de 650$’a satılmaktadır. D70 ile çekildiler.

Tüm dünyada bir fanatizm halini alan, orta format plastik kamera Holga’dan çıkan fotoğraflar galerilerde yüzlerce dolara satılmaktadır. Holga 30$’a eBay‘den alınabilir.

Contact Press’den David Burnett’in Beyaz Saray Haber Fotoğrafçıları Tarihin Gözü 2006 ödülünü kazanan fotoğrafı, Holga ile çekilmiştir. Burada görebilirsiniz. Bu fotoğraf şu anda, Corcoran Modern Sanat Müzesi‘nin duvarında asılıdır.

Ekipmanlarınız, fotoğraflarınızın kalitesini etkilemez. Ekipmanlarınız, lensleriniz, megapiksel vb. hakkında ne kadar az düşünürseniz, iyi fotoğraflar yaratmak konusunda düşünmeye o denli vaktiniz kalır. Doğru ekipman sadece sonucun daha hızlı ve daha güvenli şekilde size gelmesini sağlar. Hepsi bu.

Ansel Adams’ın 1937’de söylediği gibi, “her yeni modern lens büyük diyaframlarda maximum definisyon için düzeltilmiştir. Daha küçük diyafram değerleri yalnızca derinliği artırır.” (Ansel Adams Otobiyografisi, hangi lensi kullanacağını soran Edward Weston’a mektup, S.244)

Ansel Adams, bunda  tam 70 yıl önce objektiflerinin keskinliğini çok kafaya takmaksızın inanılmaz keskinlikte fotoğraflar üretti. Bugün bizler, onun yarattığı sonuçlara yaklaşmak şöyle dursun, objektiflerin kıyaslama tablolarından başımızı kaldıramıyoruz. Elbette, o zamanın büyük format lensleri yavaştı, tipik olarak minimum 5.6 ve üstü. Bugünün modern lensleri en iyi performanslarına, iki stop kısıldıklarında ulaşmaktadırlar.

Yeni ekipman almak fotoğrafınızı geliştirmeyecektir. “Ah o lensi alabilsem” diyen bir sürü fotoğrafçı tanıyorum, o lensi aldılar, şimdi başkasını istiyorlar, ama fotoğrafları daha iyi olmadı.

Ernst Haas bu konuyla ilgili yorumunu 1985’te düzenlediği bir atölyede yapmıştı.

Atölyeye katılmak için uzaklardan gelen iki hanım, atölyenin başından itibaren Leica lensleri ve gövdelerinin üstünlüğünden dem vurmaya başlarlar. Bir Leica bayisinde çalışmaktalardır ve Haas’ta Leica gövdelerini kullanması ile ünlüdür.

Dördüncü günü sonunda Haas’ın sabrı taşar, bir tartışmanın ortasında hanımlardan biri Wetzlar objektiflerinin üstünlüğünü sorgulayan bir soru sorduğunda şöyle der : “Leica, Salayka! Makina bir milim fark ettirmez. Çünkü hepsi gördüğünüzü kaydeder. Ama bunun için, GÖRMELİSİNİZ.”

Ve ekler : “En iyi geniş açı lens mi ? İki adım geri çekilin ve aha!”

Kimse, atölyenin geri kalanında Leica, Canon, Nikon veya diğer markalardan söz etmez.

Dünyanın en iyi fotoğraflarından bazılarını burada görebilirsiniz. Bu fotoğrafları çeken sanatçı da burada aynı şeyi söylemektedir. Burada da $3 değerindeki 50 yıllık bir fotoğraf makinesi ile çekilmiş fotoğrafları görebilirsiniz.

Bu fotoğraf 20 yıllık bir Yashica Electro ile çekilmiştir. Ebay’den 20$’a aldım.

Bu fotoğraf ta yine 30 yıllık Canon QL17 GIII ile çekildi. Yanlış hatırlamıyorsam 30$ filandı.

Andreas Feininger (1905 – 1999) şöyle demiştir : “Fotoğrafçılar sürekli şunu söylüyorlar, ah bir Nikon’um olsaydı, ah bir Canon’um olsaydı, şu olsaydı, bu olsaydı.. Bu hayatımda duyduğum en aptalca şey. Fotoğraf görmek, ilgi ve düşünmekten ibarettir. Hepsi bu. Sonrasında, herhangi bir şeyi reddebilmek olgusu gelir. Kötü ışığı, kötü arka planı, kötü zamanlamayı, vs. Sadece çekmemeniz gerekir, konunuz ne kadar güzel olursa olsun.”

İnsanlar arabaların kendi kendisini sürmediğini bilir, daktilolar kendi kendilerine roman yazmarlar, Rembrandt’ın fırçalarının da kendi kendilerine resim yaptığı görülmemiştir. Öyleyse bazı zeki insanların fotoğraf makinalarının etrafta dolaşıp fotoğraf çekebildiklerine ilişkin yanılgısı nereden kaynaklanmaktadır? Dünyanın teknolojik olarak en gelişmiş arabaları dahi otoyolda kendiliklerinden aynı şeritte kalmayı beceremez. Dünyanın en teknolojik makinaları dahi, sizi gitmek istediğiniz yere götürmek için ayarlara ihtiyaç duyar. Her makina buna ihtiyaç hisseder. Dolayısıyla, lütfen pozlamayı yanlış yaptığı veya bulanık bir fotoğraf çektiği için makinanızı suçlamayın.

Bakın, fotoğraf sanatında yol almış herkes fotoğraf ekipmanlarının aslında pek te önemi olmadığını anlamak için yıllarını harcar. Daha sonra, elinizdeki ekipmanın en iyi ekipman olduğunu ve aslında bunun pek te önemli olmadığını kavrarsınız. Sonrasında öğrenme evresi bitmiştir ve yaratım başlar.

Dolayısıyla, yaratımı ne kadar öne koyup ekipmanı ne denli az düşünürseniz o kadar iyi fotoğraflar çekersiniz.

Kirsten Galon, Nikon’un en alt seviye 18-55 ve 70-300 objektiflerini kullanmaktadır.

Ekipmanın en önemli fonksiyonu, tekrar ediyorum en önemli fonksiyonu, yaratım sürecinde yolunuzdan çekilmek ve bir daha karşınıza çıkmamaktır.

Herhangi bir alanda virtüoziteye ulaşmış birini yakalayıp (sponsorları yanında olmaksızın) sorun, o da size aynısını söyleyecektir.

Peki neden tüm profesyoneller, sanatçılar yüksek profilli ekipman kullanma eğilimindedir ?

İşte nedeni :

İyi ekipmanlar yoldan daha iyi çekilir, işinizi yaparken sorun çıkarmaz.
Daha sert ve uzun süreli kullanıma göre yapıldıklarından daha dayanıklıdırlar.
Bazı ileri seviye kullanıcılar, bu ekipmanların yine bazı küçük özelliklerini kullanışlı bulabilir.
Paranız varsa ve illa da harcamak istiyorsanız, pahalı ekipman almak sorun değildir. Yeter ki ekipmanı, yaratımınızdan daha çok düşünmeyin.
İşte netlik ayarı yapılamadığı için sürekli offset netlik ile çalıştırılmak zorunda kalan, tamircinin yapılamaz dediği makina ile çekilen fotoğraf : Bu fotoğraf fotoğrafçısına en önemli ödüllerden bir kaçını kazandırmıştır.

Herhangi bir fotoğraf makinası, dergi kapaklarında kullanılabilecek kalite ve güzellikte görüntüleri ortaya çıkartabilme yeteneğine sahiptir. Dolayısıyla bu yazısı okuyorsanız muhtemelen siz de sahip olabileceğiniz en iyi ekipmana sahipsiniz, yapmanız gereken tek şey onu son katresine kadar kullanmayı bilmektir.

Bu fotoğraf yine 20 yıllık Yashica Electro ile çekildi. 40$ değerinde. Muhtemelen, 2000$’lık Leica ile veya 2-3 milyarlık motorlu Canon ile daha iyisini çekemezdim.

Elbette aynı ayarda değil, ancak bu fotoğraf, muhteşem Edward Steichen tarafından otelin garsonundan alınan bir makinayla çekilmiş bir Isadora Duncan portresidir. Whitney müzesinde, 2000 – 2001 yıllarında sergilendi. Steichen, asıl amaç film çekmek olduğu için yanında makina götürmemişti.

Dünyada kötü fotoğraflar çekmenin en kısa yolu, hangisini kullanmanız gerektiğini bilemediğiniz pahalı bir ekipman yığınına sahip olmak ve o ekipmandan öbürüne sıçramaktır.

Her bir objektif, her bir makine ayrı bir dil öğretir. Bu dilleri öğrenmeden bir sonrakine geçmek, yolunu bilmediğiniz bir şehirde dolaşmaya benzer. Ancak rastlantılarla kazanırsınız.

İyi fotoğraflar çekmek için görmeyi ve kompozisyonu öğrenmek gerekir. Nerede duracağınızı ve hangi anda deklanşöre basacağınızı öğrenmelisiniz.

Benim şu anda bu sayfayı yaratmak için hangi yazılımı kullandığım sizi ilgilendiriyor mu? Elbette hayır, çünkü bu yazıyı önemsiyorsunuz, araçları değil.

Piyanonun nasıl çalındığını hepimiz biliyoruz, tuşlara elinizle basıp belirli pedalları basılı tutarsınız. Çok basit halde teknik budur. Bu bize Fazıl Say’ın konçertolarındaki duyguyu açıklıyor mu?

Fotoğraf makinenizin önemi yok.

Aklınızı ne kadar ekipmandan alıp, fotoğraflarınızdaki ışığa, kompozisyona, detaylara odaklanırsanız, fotoğraflarınız o denli iyi olacaktır.
http://utkukaynar.com/2009/08/03/fotograf-makinanizin-onemi-yok/
Sony a6000
Pentax SMC-DA 16-45mm f/4 ED AL
HELIOS-44M-6 58mm
Sony HX300
Raynox DCR-250 Super Macro
77mm Hoya pro1 slim CPL+uv filtreler
lowepro 100 aw çanta
SLIK F-730 TRIPOD

Çevrimiçi vedib

  • Teknik Danışman
  • Üye
  • *****
  • İleti: 2.563
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: Hatay
Ynt: Fotoğraf Makinanızın Önemi Yok!
« Yanıtla #1 : 31 Ocak, 2015, 09:04:38 »
Maalesef gerçeklerle dolu bir yazı, tüm fotoğraf forumlarında dile getirdiğimde itibarsızlaştırma yazılarıyla cevap verilmeye çalışıldı. Forumlar bazen ego tatmin yeri olmaya başladı.
Aklıselim kullanıcılar bunun farkındalar, dikkat ederseniz çoğu yazılarımda bunu dile getirme çabasındayım.

Çevrimdışı ozbay08

  • Üye
  • ***
  • İleti: 142
    • Profili Görüntüle
  • Şehir: Artvin
Ynt: Fotoğraf Makinanızın Önemi Yok!
« Yanıtla #2 : 31 Ocak, 2015, 10:05:20 »
yukarıda yazılan hataların hepsini bende yaptım :) şimdiye kadar makine ve ekipmanlara harcadığım para 10 000tl geçmiştir,ama sonuç elde var sıfır. 10 yıl önce nasılsam  hala aynı seviyedeyim. tek fark şuan neredeyse tüm makinelerin lenslerin fiyatını ezberlemiş olmam :)
photoshop bilgim bile yok.
Sony a6000
Pentax SMC-DA 16-45mm f/4 ED AL
HELIOS-44M-6 58mm
Sony HX300
Raynox DCR-250 Super Macro
77mm Hoya pro1 slim CPL+uv filtreler
lowepro 100 aw çanta
SLIK F-730 TRIPOD

Çevrimdışı nordlys

  • Üye
  • *****
  • İleti: 670
    • Profili Görüntüle
    • flickr
Ynt: Fotoğraf Makinanızın Önemi Yok!
« Yanıtla #3 : 01 Şubat, 2015, 10:05:53 »
Merhabalar

Konu ile alakali bir iki sey de eklemek isterim. Gerci bu ve buna benzer konularla ilgili cok yazildi cizildi burada hatta hararetli tartismalar da oldugunu hatirlar gibiyim :)

Dun, ayni zamanda beraber fotograf cekme sansini buldugum ve gecen yaz tanistigim degerli arkadasim Thomas Leuthard in bir ropaartijini paylasmak istedim bu konu ile alakali olarak. Gerci daha cok Sokak Fotografciligi uzerine bir roportaj olmus ama genel hatlariyla Thomas da ekipman onemli degilmi ona da deginmis ki ayni dusunceleri paylastigim bir arkadasim olarak onunla yapilan roportajin linkini veriyorum.

Zaman darligindan dolayi her paragrafi cevirmeye imkanim yok, ingilizce biraz anlayan arkadaslar cok rahat okuyabilir. Ingilizcesi olmayan kullanicilara bir kac cumle ile ozetlemek gerekirse;

https://www.flickr.com/groups/ngproinvitation/discuss/72157650162186279/

Kullandiginiz ekipmanin hic bir onemi yok

Ekipmandan once siradan bir makina ile fotograf cekmeye baslanmali, kullanici hoslandigi bir alanda ve aralikta zaten kendi kararini verecektir (Bu hangi lens ile baslayabilirim diye soran arkadaslar iocinde bir aciklama, 18-135 gibi araliklar cok genel oldugu icin bu araliklar icerisinde bir olcut kendilerine olusturabilirler.Kimi tele calisir kimi genis acilarla)

Fotograf makinasi ve ekipmandan once , fotograf cekme durtusunun olmasi gerekiyor insanda

Elinizdeki ekipmanin kiymetini bilin, gunumuzde Vedib Bey in burada her firsatta haykirdigi gibi, neredeyse kotu makinalar yok piyasa da, her marka iyi modeller cikartiyor, genis bir ucret yelpazesinde

Ne cekerseniz cein ne ile calisirsaniz calisin kendinize kucuk projeler hazirlayin. Bu projelr ile calisirsaniz kendinizi daha iyi motove edersiniz.

Cekebildiginiz kadar kare cekin, ayni kareyi farkli acilardan cekip etkileri kendiniz gorun.

Su bu yazar fotografci , kitaplari onemli. Imkan meselesinde bunlar alinabilir ve cogu pahali yayinlar. Bunlara sahip olmak sizi daha iyi bir fotografci yapmaz, etkiler ama olmazsa olmaz seyler degil.

Ufak butcelerle once yasadiginiz yerin etrafinda sonra biraz daha uzak yerlere seyahat etmeye calisin. Hem farkli mekanlar icin hem de kendi tekniginizi gelistirmek icin.

Cok fazla teknige girmeyin, su lens boyle hizli bu lens boyle hizli. bunlar laf kalabaligi. Teorik olarak tabiki biraz alt yapi gerekiyor ama FOTOGRAF CEKIN!!!!!!!!!!!!!!!!!! Elindeki Leica M9 ile daha cekmeyi degil, netleme yapamayan bir cok insan gordum ben.

Pentax ile basladim fotografa ama simdi Fuji kullaniyorum ve benim cekmek istedigim konularda butun ihtiyaclarimi fazlasiyla karsiliyor. Marka saplantiniz olmasin. Bu sizi prensip sahibi olmaktan ziyade saplantili biri yapar. Fotograf firmasinin urunlerini test ediyorsaniz ki Thomas Leuthard Isvicrede yasiyor ve Olympus un Isvicre elcisi. Olympus ona yeni modellerini gonderir ve o kullanir. Ama bana kendisi soyledi, bir sure sonra farkli marka bana farkli bir urunle gelse ve o model bana hitap ederse ona gecerim diye. Burada da Olypmus un bir elcisi ile tanistim. Oslo da Thomas ben ve o ucumuz cekimler yaptik , o kisi de Leicalarini satti. leicalarini diyorum :))Adamdaki ekipman servet degerindeydi ama simdik iaklim olsa Leica kullanmazdim diyor. Tabi bu zevk meselesi! Ama sonucta marka saplantiniz olmasin. Pentax in silver modeline sahip olmak sizi usta yapmaz, sadece dost sohbetlerinizde forsunuz olur o kadar o da gerekliyse!!!!

Merakinizi hep sicak tutun, merakinizi koreltmeyin. FOTOGRAF CEKIN!!!!

Nacizane,

Saygilarimla.

Uzun bir aradan sonra bu satirlari yaziyorum. Daha cok paylasim da bulunmak dilegimle.






 

sinema lensleri vs fotoğraf makinesi lensleri

Başlatan Desperado

Yanıt: 1
Gösterim: 2182
Son İleti 14 Ekim, 2015, 20:53:55
Gönderen: Baha
Yurt dışından fotoğraf makinası getirme konusunda yardım

Başlatan cronos10

Yanıt: 43
Gösterim: 21603
Son İleti 11 Şubat, 2013, 20:35:13
Gönderen: zaferguler
Yeni başlayan birisi için fotoğraf gezisi önerisi

Başlatan kerimerdogan

Yanıt: 2
Gösterim: 2143
Son İleti 05 Ocak, 2015, 17:01:32
Gönderen: kerimerdogan
Forumların Amaçları ve Forumlara Periyodik Fotoğraf Koyma

Başlatan cbaytan

Yanıt: 2
Gösterim: 2834
Son İleti 10 Nisan, 2012, 19:30:16
Gönderen: cbaytan
PENTAX KULLANICILAR FOTOĞRAF VE BİLGİ PAYLAŞIM PLATFORMU..

Başlatan umutcanyel

Yanıt: 0
Gösterim: 2006
Son İleti 28 Ekim, 2013, 21:44:10
Gönderen: umutcanyel