Merhabalar;
Öncelikle, yazacaklarımın sadece fotoğraf üzerine olduğunu vurgulamak isterim. Bence "Ne olursa daha güzel olur" irdelemesidir.
Çalışmanız tamamın bir anı fotoğrafı olmuş. Portre kategori dedim ama içime sinmedi. İçinde insan içeren her fotoğraf özünde portre olmakla beraber, bu fotoğrafta modelin yaptığı işle ilgili olarak izleyene bilgiler aktarıyor olması. Belgesel-Portre alanına daha yakın olduğunu düşünüyorum. Gerçi ben ne yapmaya çalıştığına tam anlam veremedim. Yoga falan mı yapıyor bilemiyorum. Bu sebeple Anı fotoğrafı olarak değerlendirmek en mantıklısı olsa gerek.
Çünkü anı fotoğrafı haricinde hangi açıdan değerlendirirsek değerlendirelim yazacak çok fazla şey var. Başta şunu söylemek gerekirse, ilk başta vizörden bakarken, deklanşöre basmadan önce şu soruyu sormamız lazım. Ben bu kadrajdan ne atarsam bu fotoğrafı daha güzel görünür ve ben birazdan deklanşöre bastığımda çıkacak kompozisyonu götürüp evimin duvarına asar mıyım? Örneğin en soldaki plastik sandalye bu kompozisyonda olmasa ne olurdu? Model kadrajın üstüne sıkıştırılmasaydı, ön taraftaki halıdan biraz feragat edilip, model kompozisyonda rahatlatılsaydı nasıl olur du? Bence çok daha iyi olurdu. Ayrıca ilgi merkezi halı mı? Modelin yaptığı iş mi? Eğer halıysa modelin niçin öyle hareketler yapıyor. Konu model ise neden netlik noktası modelde değil de halı da?
Bu tarz çalışmalarda, çalışma mekanı, arkaplan, model, modele verdirilecek poz, ışık kesinlikle çok dikkat edilmesi gereken faktörlerdir. Modelli çekimlerde, modelin kafasını yatay ve dikey kesen hatların olmamasına ve mümkün mertebe sade fon seçilmesine çok dikkat edilmesi gerekmektedir. Burada LCD ekran modelin kafasını ikiye kesmektedir. Fotoğraf modelin hemen sağındaki beyaz fonda çekilse nasıl olurdu, çekilemez miydi. Kompozisyonda LCD TV'de illa olması gerekiyorsa. Biraz daha zoom yapıp konuya daha da girilemez miydi. Model daha iyi konumlandırılamaz mıydı? Bizler daha çok dur seni şurda çekeyim veya şurda durayım da benim bir fotomu çek" demekten ziyade. Bugün şunu çekmeliyim, şu saatte çekmeliyim, şu lensleri kullanmalıyım gibi planlayıp, kompozisyonu önce kafada oluşturup sonra benim gördüklerimi sende gör komutunu makinemize verip çekim yapmalıyız. Aksine anı fotoğrafçılığından yada vesikalık fotoğrafçılıktan bir adım daha ileriye gidemeyiz.
Konu insan ve onun yaptığı iş ise mutlaka onu ön plana çıkaracak bir arkaplan tercihini yapmak durumundayız. Bu çalışmada, arkaplanın konuyu öne çıkarmak yerine tam tersi boğmuş nerdeyse. Bu tarz çalışmalarda daha sade bir arkaplan, daha doyurucu bir sonuç almamızı sağlar. Her ne kadar açık diyafram ile arkaplan flue yapılarak ana konudan soyutlanmaya çalışılmışsa da bunda da çok başarı sağlandığını söyleyemem.
Genel anlamda Portre çalışmalarında belli fotoğrafik kurallar mutlaka bu tarz çalışmalarda da uygulanmalı ve o kaygılarla çalışılmalıdır. Portrelerde, modelin eklem yerlerinden kesim yapacak şekilde kadrajın sonlandırılması, tam kalçadan yapılan kesimler şeklinde oluşturulan kadrajlar, gereksiz yere kesilen eller ve kollar, çalışmadan bir çok estetik unusuru alır götürür. Zorunlu ve mutlaka yapılması gerekli kesimler dışında pek tercih edilen bir kadraj biçimi olmamalıdır.
Yine portrelerde, netlik modelin gözlerinde olmalıdır. Portre çalışmalarda, fotoğrafa bakan kişi ilk önce gözlere odaklanır daha sonra diğer taraflara göz kayar. Bu yüzden ilk intibanın önemli olduğunu kabul edersek, gözlerin net olması da bir yerleşik kuraldır. Bu çalışmanızda, netliğin ön taraftaki halıda olduğunu görüyorum.
Bu tarz çekimlerde, ışık kullanımı ve modele verdilecek poz tümüyle fotoğrafçı kontrolündedir. Çünkü model kendini göremez. Onun kompozisyonda nasıl çıkacağını en iyi fotoğrafçı görür. Bu sebeple fotoğrafçı mutlaka ve sürekli modeli yönlendirmeli ve onunla interaktif olmalı. Yeni tanıştığı bir modeli çekiyorsa onu rahatlacığı kısa bir sohbetten sonra fotoğraf çekmeli ve çekim esnasında bile konuşarak modelin iyice rahatlamasını sağlamalıdır.
Bu yazdığım yorumlar kesinlikle sizi eleştirmek, kötülemek değil. Fotoğrafı eleştirmektir ve Hep birlikte bir adım daha ileriye nasıl gidebilirizi değerlendirmektir. Bu sebeple aklıma gelen tüm detayları eleştirip bilgi paylaşımında bulundum. Daha söylencek ve konuşacak çok şey var. Zamanla fotoğrafları eleştirirken, konuşur bilgi paylaşımında bulunurum. Umarım yanlış anlamazsınız. İlgi ve anlayışınıza teşekkür eder, bol fotoğraflı günler dilerim.
Sonsuz saygılarımla,
Işığınız bol olsun.